De Vereniging

Dansmariekes

Over de Dansmariekes

De Dansmariekes zijn alweer enige maanden met veel plezier aan het trainen. Naast de prachtige, traditionele gardedansen zullen de dansmariekes ook dit jaar weer mooie showdansen opvoeren. De dansen zijn ontworpen door onze choreografe Ashley Zaat.

Junioren dansmariekes

Foto: Steven Bemelman, Studio Royale

Namen Junioren Dansmariekes:
Amy Roelandse, Anouk Brama, Evi Zuiderduin, Jente Pennings, Jetske de Klerk,
Jill Aartman, Jolien Vrolijk, Kyara van den Berg, Lieke van der Slot, Lotte Plug,
Nina van Steijn, Sanne Klein, Sofie Aartman en Suze Romijn.

De Junioren Dansmariekes dansen dit jaar op hits uit de musical Charlie en de Chocoladefabriek, gebaseerd op het gelijknamige boek van Roald Dahl. Willy Wonka is de excentrieke eigenaar van
‘s werelds meest legendarische snoepfabriek, waar hij verscholen van de buitenwereld leeft. Op een dag kondigt Wonka aan dat hij vijf chocoladerepen over de wereld heeft verspreid, waarin een Gouden
Toegangskaart tot de fabriek ligt verborgen. Charlie, een jongen die samen met zijn arme familie, waaronder ook zijn vier grootouders, niet ver van de fabriek woont, wint de vijfde en laatste toegangskaart. Laat je tijdens de showdans van de Junioren Dansmariekes betoveren door de
wonderbaarlijke fabriek van Willy Wonka vol met chocolade en heel veel suikergoed!

De Junioren Dansmariekes worden dit jaar door een drietal leidsters begeleid: Suzy Heemskerk,
Isa van den Oever en Anna Heemskerk.

Senioren dansmariekes

Foto: Steven Bemelman, Studio Royale

Namen Senioren Dansmariekes:
Amber Aartman, Esmee Westdijk, Floor Schouls, Floor Vendel, Froukje Heemskerk, Hilde van den Burg, Isa van den Oever, Kimberley van der Togt, Luna Willemse, Noortje van den Burg, Renee Wijnands, Rosalie Immerzeel, Suze Duivenvoorde en Suzy Heemskerk.

De Senioren Dansmariekes gaan in hun showdans terug naar de jaren ‘80 met muziek uit de Amerikaanse film Footloose. De film speelt zich af in het kleine, Amerikaanse dorpje Bomont, waar openbaar dansen en muziek zijn verboden. De reden hiervan is een tragisch ongeval na een van de populaire dansavonden, waar vijf jongeren om het leven zijn gekomen. Ariel Moore, de rebelse dochter van de dominee en tevens zusje van een van de slachtoffers, is zich aan het verzetten tegen de vele wetten. Ze wordt verliefd op
nieuwkomer Ren en wil maar één ding: vrij zijn, plezier maken en dansen. Swing mee tijdens een van onze optredens op de heerlijke pop-klassieker Footloose!

Namen senioren leidsters:
Fleur Edelaar, Katie Aartman en Marielle Rol.

Decorbouwers

De showdansen van de dansmariekes zijn natuurlijk niet compleet zonder ons prachtige decor. Iedere maandagavond wordt door Mark van der Slot, Michiel van Schooten, Gerard van der Klugt, Patrick van
Schie en Jan Aartman hard gewerkt om dit te maken voor de Junioren en Senioren Dansmariekes.

Creatieve productieteam

De afgelopen jaren heeft het productieteam onwijs hard gewerkt aan alle kostuums voor de dansmariekes. Niet alleen de nieuwe gardepakken, maar ook de nieuwe boerenpakjes zijn allemaal met de hand gemaakt. Voor het nieuwe seizoen moest er natuurlijk ook weer showkleding gemaakt
worden, waarbij veel kleding is hergebruikt. Voor de Junioren Dansmariekes zijn de snoepjurken geheel gemaakt van oude showkleding en de spencer van Charlie is speciaal gebreid inclusief gaten. Voor de
Senioren Dansmariekes is de kleding geheel gemaakt van ingezamelde spijkerstofkleding en opgewerkt met diverse ingezamelde decoraties en glitters.

Trainingen

Het seizoen van de dansmariekes loopt van april tot de carnaval. In de periode april tot 11-11 wordt gewerkt aan het inoefenen van de nieuwe choreografieën van de garde- en showdansen. Van 11-11 tot de carnavalsperiode wordt doorgetraind om in conditie te blijven en het dansniveau te behouden. Ook wordt in deze periode gewerkt aan een extra dans voor onder andere de Boerenbruiloft. De trainingen vinden plaats op dinsdagavond in een eigen dansruimte ‘De Voltage’ in De Tijdelijke Schelft.

De junioren dansmariekes trainen van 18.30 – 20.00 uur, en de senioren dansmariekes trainen van 20.30 – 22.00 uur.

Indien nodig wordt er in de maanden september, oktober en november extra getraind.

Waar kunt u onze dansmariekes bewonderen?

Om onze dansmariekes aan het werk te zien kunt u o.a. de volgende evenementen van carnavalsvereniging “De Kaninefaaten” bezoeken:

Ook dansmarieke worden?

Als je interesse hebt om ook dansmarieke bij Carnavalsvereniging “De Kaninefaaten” te worden houd dan na het carnaval goed de socials in de gaten, want daarin doen wij een oproep om je aan te melden voor de jaarlijkse auditie. Vrijwel ieder jaar vindt dit plaats in maart of april.

Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met één van de leidsters, zij staan je altijd te woord om een en ander uit te leggen. Wel stellen wij wat eisen om dansmarieke te worden nl:

Mail naar : dansmariekes@kaninefaaten.nl

Dansmariekecommissie